In urma semnalului pe care l-am tras privind lipsa de reprezentare a
romanilor din Harghita si a ignorarii de catre Parlament a unui
proiectului legislativ pe aceasta tema elaborat inca din 2011, am primit
emailuri prin care se arata disponibilitatea unor grupuri romanesti de a
intreprinde impreuna masuri concrete pentru promovarea acestor
modificari.
Dupa Anul Nou, voi propune celor interesati un plan de actiune, mai ales ca din luna Februarie intentionez sa ajung la Bucuresti pentru a tatona disponibilitatea diverselor cercuri politice parlamentare de a analiza modificarile propuse pentru Legea Electorala.
Rog organizatiile societatii civile, persoanele si reprezentantii partidelor politice interesate pentru dialog si actiune pe aceasta tema,sa-mi trimita propuneri pe e-mailul personal (momentan). In cateva zile sper sa avem un mediu de comunicare mai adecvat.
Propunerile de imbunatatire ale Legii Electorale se refera atat la dreptul organizatiilor societatii civile de a fi considerate "competitori electorali" cat si la asigurarea unor locuri speciale in Parlamentul Romaniei pentru cetatenii romani din Basarabia, mai ales in contextul unui presedinte pro-rus si anti-unionist la Chisinau.
Mircea Popescu
16 Decembrie 2016
Datorita Art. 62(2) din Constitutia Romaniei, care prevede o anomalie neintalnita in alte Constitutii nationale, actuala Lege Electorala, prin asigurarea unor locuri neeligibile pentru organizatiile minoritatilor, creeaza o discriminare pentru populatia majoritara romaneasca, careia nu-i este acordata aceeasi calitate de “competitor electoral”.
Pana la eventuala eliminare a acestui Art 62(2) din Constitutie, se
propun urmatoarele amendamente minimale ale Legii Electorale:Dupa Anul Nou, voi propune celor interesati un plan de actiune, mai ales ca din luna Februarie intentionez sa ajung la Bucuresti pentru a tatona disponibilitatea diverselor cercuri politice parlamentare de a analiza modificarile propuse pentru Legea Electorala.
Rog organizatiile societatii civile, persoanele si reprezentantii partidelor politice interesate pentru dialog si actiune pe aceasta tema,sa-mi trimita propuneri pe e-mailul personal (momentan). In cateva zile sper sa avem un mediu de comunicare mai adecvat.
Propunerile de imbunatatire ale Legii Electorale se refera atat la dreptul organizatiilor societatii civile de a fi considerate "competitori electorali" cat si la asigurarea unor locuri speciale in Parlamentul Romaniei pentru cetatenii romani din Basarabia, mai ales in contextul unui presedinte pro-rus si anti-unionist la Chisinau.
Mircea Popescu
16 Decembrie 2016
Datorita Art. 62(2) din Constitutia Romaniei, care prevede o anomalie neintalnita in alte Constitutii nationale, actuala Lege Electorala, prin asigurarea unor locuri neeligibile pentru organizatiile minoritatilor, creeaza o discriminare pentru populatia majoritara romaneasca, careia nu-i este acordata aceeasi calitate de “competitor electoral”.
1. Redefinirea notiunii de “competitor electoral” din Art 2(p) pentru extinderea ei la nivelul intregii societati romanesti, dupa cum urmeaza: competitori electorali– partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile legal constituite ale cetatenilor romani din tara si din afara granitelor Romaniei care înaintează propuneri de candidatură, precum şi candidaţii independenti;
Este recomandabila neaprobarea statutului de competitor electoral pentru partidele etnice, inclusiv regionale gen Partidul Moldovenilor, Aromanilor, etc, care nu actioneaza in interes general, ci doar in interesul particular al unor grupuri, prin aceasta promovand scindarea poporului roman si deschizand poarta discriminarilor, inclusiv a tendintelor secesioniste.
2. Realizarea unei reprezentari parlamentare mixte, atat politica cat si directa a societatii civile prin repartizarea unui procentaj de pana la 20% locuri parlamentare (max 60) pentru organizatiile legal constituite ale societatii civile:
- 40% – organizatii din tara – max 24 locuri – nu senatori
- 15% – minoritati avand mai mult de 100.000 membri – max.9 locuri – nu senatori
- 40% – Circumscriptia 43-Diaspora – max.24 locuri din care 4 senatori
- a) 25% – organizatii Basarabia si zonele limitrofe – max. 15 locuri
- b) 15% – organizatii Diaspora – max. 9 locuri
3. Aplicarea unui set de reglementari pentru Circumscriptia 43-Diaspora:
- a) Competitorii electorali care pot inainta propuneri de candidatura
pentru Circumscriptia 43-Diaspora sunt organizaţiile legal constituite
ale romanilor cu domiciliul inafara granitelor Romaniei, aliantele
acestor organizatii, precum si candidatii independenti.
- b) Partidele si/sau aliantele politice nu pot propune candidaturi si
nu pot sustine competitori electorali pentru Circumscriptia
43-Diaspora.
- c) Pentru Camera Deputatilor, candidatul trebuie sa aiba domiciliul
in afara granitelor Romaniei de 5 ani continuu si contiguu cu data
depunerii candidaturii.
- d) Pentru Senat, candidatul trebuie sa aiba domiciliul in afara
granitelor Romaniei de 7 ani continuu si contiguu cu data depunerii
candidaturii.
Domnule Popescu ,cu respect va adresez 7 intrebari : 1. Mai exista tari (in Europa,macar) care au "diaspora"? 2. Mai exista tari (in Europa macar) care au un numar calculat si ales ,special pentru diaspora,de parlamentari ? Au o circumscriptie de diaspora ? 3."neaprobarea statutului de competitor electoral"nu poate fi valabil si pentru UDMR ? 4. "asigurarea unor locuri speciale in Parlamentul Romaniei pentru cetatenii romani din Basarabia" ,doar pentru cei care si-au obtinut dubla cetatenie si locuiesc in Romania (personal nu stiu daca maghiarii nostri voteaza si in Ungaria si nici despre ceilalti etnici!)? 5. Cetatenii romani,care si-au stabilit "DOMICILIUL"in afara tarii nu sau devenit cetateni ai tarii de domiciliu ? 6. Punctul 2 credeti ca ar fi constitutional fara modificarea Constitutiei ? 7. In Constitutia noastra nu sunt prevazute notiuni de partide etnice sau regionale ,cun introduceti aceasta in legea electorala ? Chiar daca nu ati facut "apel" si la persoane independente sper sa-mi luati in serios intrebarile ! Va asigur ca am toata deferenta pentru initiativa ,imi insusesc continutul demersului dumneavoastra si va salut cu plecaciune ! Gheorghe Stanciu Bucuresti
RăspundețiȘtergere1. Da exista chiar o rganizatie internationala a "Diasporelor Europene", din care World Romanian Council era membra (cel putin pana in 2005). Unele diaspore au sustinerea Casei Regale a Belgiei, Spaniei, a guvernului Greciei.
RăspundețiȘtergere2. Da, exista tari care au locuri parlamentare pt. diaspora: Italia, Franta, Grecia, etc
3. UDMR este competitor electoral conform Legii Electorale, la fel si orice organizatie a minoritatilor. NU este competitor electoral nicio organizatie a majoritatii romanesti.
4. Nu trebuie ca basarabenii sa locuiasca in Romania daca au cetatenie. Art. 16 din Constitutie asigura drepturi egale pt. TOTI cetatenii romani, indiferent de domiciliu.
5. Cetatenii romani, cu multiple cetatenii raman cetateni romani cu toate drepturile care decurg din aceasta calitate. Mai putin de a ocupa functii de conducere executiva (ministri, presedinte) sau in institutiile militare.
6. Da, deoarece nu s-ar interzice minoritatilor sa fie competitori electorali, ci s-ar extinde drepturile si al majoritate.
7. Nu sunt pentru introducerea partidelor etnice sau regionale. In opinia mea acestea duc la divizare.
In luna Februarie voi ajunge la Bucuresti unde voi sta cca. 3 luni. Mi-ar face placere sa particip la dezbatere pe aceasta tema, daca va fi organizata de Sindicatul Cadrelor Militare. Consider ca lucrurile vor putea fi lamurite si se vor putea propune amendamente importante. De altfel, daca o asemenea modificare va fi introdusa in Legea Electorala, insusi sindicatul dumneavoastra ar putea avea dreptul de a deveni "competitor electoral" si nu va mai trebui sa apele la partide pentru a fi acceptat.
Multumesc ,domnule Popesfu ! Inca odata Craciun fericit !
RăspundețiȘtergere